dilluns, 13 de gener del 2014

PROCÉS TINGUEM CURA DEL PLANETA. CURS 2012 -13.

Gemma Berenguer, Maria Gil, Maria Mayordomo i Pablo Maldonado.

L’Institut Berenguer d’Entença, el curs 2011/2012 va participar en el procés “Els joves tinguem cura del planeta”, que es va dur a terme mitjançant les Conferències Escolar, Catalana, Estatal, Europea i Internacional al Brasil.

Amb la renovació del distintiu d’Escola Verda, el nostre centre continua el camí iniciat el curs passat. La Conferència Internacional de Joves Tinguem Cura del Planeta és un procés que convida joves de tot el món a reflexionar i actuar per millorar el planeta. És un procés educatiu que busca el compromís i la responsabilitat dels joves per superar la crisi social i ambiental que pateix el nostre planeta, mitjançant un procés interactiu dut a terme per joves de diferents localitats, regions, països i continents que aprenen i actuen units per un objectiu comú: tenir cura del planeta.

A Catalunya, la Conferència Internacional de Joves es concreta en el procés Tinguem Cura del Planeta. El procés es planteja al llarg de tres cursos escolars. Aquest període de temps, per una banda, permet comprometre’s a desenvolupar accions realment transformadores i, per l’altra, permet implicar altres agents en la realització d’aquestes accions: govern, administració local, comunitat educativa, organitzacions o altres centres educatius. L’objectiu final és  il·lusionar i comprometre els i les joves a analitzar i debatre, amb la resta de la comunitat educativa, els principals reptes socioambientals actuals.

La dinàmica del procés, al nostre INS, s’ha treballat de forma paral·lela a dos nivells educatius: els alumnes de l’OPTATIVA de FÍSICA I QUÍMICA de 4t d’ESO i els alumnes de 1r ESO A i 1r ESO B a les hores de TUTORIA.

Els alumnes de 4t d’ESO a partir de la dinàmica del treball de grup, van començar treballant els problemes socioambientals a nivell global. Una vegada detectats els reptes socioambientals planetaris, van analitzar l’estat del municipi per conèixer les problemàtiques que ens afecten més de prop, per passar de l’escala global a l’escala local. Van observar que l’esfera local i global estan interconnectades. La solució dels reptes locals necessita la implicació local, i respostes aplicades a una realitat concreta: “Pensa globalment i actua localment”. Posteriorment, un grup d’alumnes de 4t d’ESO de l’Optativa de Física, va exposar les conclusions dels principals reptes locals als alumnes de 1r ESO A i 1r ESO B durant l’hora de tutoria.


Comuniquem els principals reptes locals

Els principals reptes locals plantejats pels alumnes de 4t són :

  1. Millora de l’ús dels contenidors de recollida selectiva (responsabilitat7)
El problema està en que hi ha persones que no fan l’ús adequat dels diferents contenidors, aquesta realitat també es produeix al nostre centre en l’ús dels contenidors de recollida selectiva que hi ha a la Sala d’alumnes i a la cafeteria. També ens trobem que aquest mal ús dels contenidors es veu reflectit en la quantitat de residus que s'acumulen al pati després de l'esbarjo.

A l’estiu, a les platges del nostre municipi, aquest problema s’accentua, pel gran nombre de turistes i usuaris que gaudeixen de les nostres platges. Cal sensibilitzar a les persones sobre l’ús adequat dels contenidors que hi ha a les platges.
  1. Promoure un estil de vida saludable (responsabilitat 5 i 9)
Perquè donat que la societat actual té un estil de vida molt sedentari i això pot comportar problemes de salut (cardiovasculars), cal sensibilitzar, sobretot entre els joves, un estil de vida saludable. Per aconseguir-ho cal fomentar l'esport, treballar la mobilitat segura i sostenible, respectar l'entorn natural i proper, donar eines saludables per a ocupar el temps de lleure, conèixer la cultura popular i les nostres arrels.
  1. Us eficient i responsable de l'energia elèctrica (responsabilitat 1 i 3)
El canvi climàtic és un dels desafiaments més importants als quals haurà de fer front la humanitat als anys vinents. Hi ha un amplíssim consens entre els científics sobre el fet que la causa principal del canvi climàtic són les emissions de gasos d'efecte hivernacle produïdes per l'activitat humana. Algunes de les mesures que han adoptat diversos països per lluitar contra el canvi climàtic són la reducció dels gasos d'efecte hivernacle i controlar i racionalitzar el consum d'energia, parant atenció a l'eficiència energètica i l'estalvi d'energia, intentant aconseguir que les energies renovables siguin una alternativa real i assequible.En el nostre municipi cal optimitzar les franges horàries de l'enllumenat públic, millorar el servei de subministrament d'energia elèctrica al polígon industrial. A nivell de centre cal treballar l'estalvi d'energia elèctrica.







II Conferència Escolar

El nostre punt de partida ha estat continuar el treball iniciat el curs pasat , portant a terme les accions prioritzades. Vam començar per l’acció “ambientalitzar el centre”.  A l’hora de pati els alumnes de 1r vam repartir pels diferents espais de l’INS els cartells informatius relacionats amb les responsabilitats  1 i 7 prioritzades el curs passat. La temàtica dels cartells  està relacionada amb l’ús adequat i responsable de l’aigua, de la llum, de la calefacció (1r i 2n d’ESO), l’ús correcte dels contenidors, envasos, vidre, piles, paper i rebuig (3r d’ESO) i minimitzar l’ús de paper gràcies a les noves tecnologies (4t d’ESO).

El segon pas del procés fou la realització de la Conferència Escolar . Aquesta serveix per analitzar la informació recollida a la diagnosi i decidir què volem i podem canviar, establir prioritats i concretar unes accions per a dur a terme. Prèviament a decidir les accions que volem desenvolupar al centre, ens cal conèixer i entendre la Carta Internacional de Responsabilitats elaborada pels i per les joves durant la Conferència Internacional a Brasília el 2010.

Comuniquem les accions prioritzades durant la Conferència Escolar

Les accions prioritzades pels alumnes de 1r d’ESO són:
1.   Activitat lúdica saludable (responsabilitat 5,8,9). Aquesta acció està relacionada amb una nova l’activitat incorporada enguany al Pla d’Acció  realitzada el darrer dia del 2n trimestre. L’objectiu que es vol aconseguir és practicar un hàbit saludable, treballar la mobilitat segura i sostenible, descobrir el nostre entorn proper, interpretar el paisatge, fomentar el treballar i les relacions en grup, donar eines d’ocupació del temps lleure, fomentar la cultura popular i les nostres arrels... perquè fent esport fem salut.

2.   El pati ben net. L’esmorzar sense residus (responsabilitat 4, 7). Amb l’aplicació de l’horari de jornada continuada vam veure que amb els dos temps d’esbarjo es generaven gran quantitats de residus (brics, plàstic i albal...) i que calia fomentar l’ús dels contenidors i costava mantenir el pati net. Vam realitzar una tutoria els alumnes de 1r i les tutores ens van repartir el boca’n roll subvencionat per ANAV. Volem prioritzar aquesta acció perquè veiem que cal la implicació de tot el centre per aconseguir-ho. Ens agradaria fomentar un esmorzar saludable amb entrepà i fruita , reduir la quantitat de residus que generem amb l’esmorzar, trametre el missatge de les 5 R amb l’ús correcte dels contenidors, fomentar l’us de carmanyoles, mantenir un pati net i fer xarxa amb aquesta acció.

3.   El conta contes ambiental (responsabilitat 1, 3, 4 i 7). El conta contes ha arribat a la setena edició. Amb aquesta acció hem vist que es treballen moltes responsabilitats i el més important és que fem xarxa amb el conta contes. L’objectiu és sensibilitzar, conscienciar i desenvolupar una cultura ecològica per aconseguir que el nostre alumnat es comprometi amb el medi ambient i que lluiti per un entorn i un món més sostenible.

4.   La transformació dels aliments en un entorn sostenible.( responsabilitat 1,3,4 i 7). Aquest és el títol del TdS de 1r d’ESO que es realitza al CdA de Juneda. Després de 6 anys d’experiència, es considera clau continuar la seva realització . Fent aquesta activitat els alumnes podem aplicar la majoria de les responsabilitats. Els objectius que es treballen són arribar a una gestió sostenible del nostre INS a partir de l’experiència a la Granja Escola, d’acord amb el nostre Programa Escoles Verdes, conèixer la producció d’aliments bàsics i la seva transformació, potenciar la dieta equilibrada i saludable, analitzar i interpretar rebuts d’aigua i electricitat de cada alumne, conèixer els elements bioclimàtics i les seves aplicacions per afavorir l’ús passiu de l’energia solar i la descoberta d’energies sostenibles i l’aplicació de les 5 R’s.





TROBADA CATALANA D’ESCOLES VERDES



Cinc alumnes del nostre institut, en Victor Barcelón  delegat català a Brusel·les 2012 i 4 delegats de 1r d’ESO: Maria Gil,  Gemma Berenguer, Maria Mayordomo i Pablo Maldonado vam participar  a la Trobada Catalana emmarcada en el projecte Tinguem Cura del Planeta el passat 29 d’abril a l’Escola Pia de Sarrià-Calassanç de Barcelona.

És  la segona vegada que el nostre centre participa al procés Tinguem Cura del Planeta. En aquesta edició han participat 157 joves de 36 centres de Catalunya amb els seus professors.

L'objectiu de la CONFINT catalana per aquest curs és centrar-se en reflexionar i identificar els principals reptes socioambientals (locals i globals), elaborar un mapa col·lectiu amb els problemes socioambientals a nivell de Catalunya, i relacionar cada repte local amb el conjunt d'accions pròpies que es porten  a terme en cada centre educatiu.

Després de l’obertura, a càrrec dels tres delegats catalans que van participar el curs passat en la conferència a Brussel·les (en Nacho, en Xavi i en Víctor Barcelón alumnes de l’INS Berenguer d’Entença) va seguir una xerrada de Víctor Viñuales director de ECODES i autor de «¿Puede un instituto cambiar el mundo?» Posteriorment, es van visionar els vídeos que van enviar altres joves del món sobre les accions que estan desenvolupant en el marc del Tinguem Cura del Planeta.

Després de carregar piles amb l’esmorzar, els joves ens vam dividir en 4 grups de treball i vam participar en 4 dinàmiques. Sota la premissa de jove educa jove, dinamitzat per  facilitadors, l’alumnat vam posar en comú les problemàtiques socioambientals que havíem diagnosticat en els nostres municipis, vam detectar les semblances i diferències amb els centres propers. Fet això, vam debatre sobre diferents estratègies per aconseguir que les accions traspassin l’escala de l’aula o del centre, involucrin més agents i arribin a escala municipal i internacional.

Abans d’acabar el matí, els joves vam escollir 12 representants per a participar en futures jornades d’intercanvi, trobades amb les autoritat i, en definitiva, ser les cares visibles del compromís dels joves.

A la tarda, els delegats i delegades ens vam repartir en dos grups per tal de dur a terme dues accions comunicatives. Per una banda es van fer unes entrevistes gravades sobre el paper que juguen els centres en el procés Tinguem Cura del Planeta, com encoratjar altres centres i allò que destacarien de la Trobada Catalana, que servirà per elaborar un vídeo resum de la trobada. Per altra banda, es va realitzar una fotografia col·lectiva del logotip del TCP realitzada amb guixos de colors i els cossos dels joves.

Durant l’acte de cloenda, els joves que van ser seleccionats com a delegats van lliurar a les autoritats un mapa de Catalunya, reflex de la diagnosi feta pels joves dels problemes socioambientals locals.



Durant aquest primer curs s'ha analitzat l'estat del centre envers la sostenibilitat i s'han escollit unes accions que es desenvoluparan al llarg dels tres cursos amb l'ajuda de tothom. Aquest esquema és, per una banda, la situació de partida i, per l'altra, el full de ruta de les accions que volem dur a terme, i ens servirà per avaluar el canvi que realitzarà el centre al llarg dels tres cursos.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada