Lolita Domènech i Joana Escoda
Aquest curs el vam iniciar amb la renovació del distintiu d’Escola
Verda. Som un total de 481 centres a tot el país amb aquest distintiu. Vam ser
convidats pel Govern de la Generalitat de Catalunya a implicar-nos i participar
en un projecte generador d’il·lusió i complicitats amb l’objectiu de convertir
la sostenibilitat i l’educació ambiental en l’eix del nostre projecte educatiu
de centre. Aquesta tasca, que venim desenvolupant al nostre INS durant 7 anys,
requereix un compromís, que l’assumim conscientment i amb la convicció ferma
que s’hi han d’implicar els diferents agents de la comunitat educativa i que ha
d’estar enllaçada amb el currículum del centre.
Enguany continuem el
programa “Els joves tenim cura del planeta” (CONFINT) s’ha articulat des de la
Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat de Catalunya (XESC). És un procés
internacional que convida els joves a reflexionar i actuar per millorar el
planeta. Els centres escolars són els catalitzadors del procés, que consta
d’una diagnosi ambiental, un procés de participació al centre per decidir i
desenvolupar quines responsabilitats assumir i quines accions desenvolupar, i
la selecció de delegats per participar en trobades amb altres joves a nivell
regional, català, estatal, europeu i internacional. Durant el curs es realitzen
diversos productes comunicatius, tan per informar de les actuacions, com per
implicar a més actors de l’entorn del centre. Aquest any es replanteja el
projecte i es proposa que la CONFINT segueixi un cicle de tres anys a cada
centre, on cada curs es desenvoluparà un seguit d’activitats pròpies i es
participarà en trobades amb centres d’altres territoris. El passat 29 d’abril,
vam participar en la Trobada Catalana “Tinguem cura del Planeta” a Barcelona. Cinc alumnes van representar el nostre INS en
aquesta Trobada. En Victor Barcelón
delegat català a Brussel·les 2012 va participar en l’acte d’obertura i
parlaments i va dinamitzar el treball de grup dels joves. En aquesta dinàmica
de treball de grup, els 4 delegats de 1r d’ESO Maria Gil, Gemma Berenguer, Maria Mayordomo i Pablo
Maldonado van presentar els principals reptes Locals treballats pels alumnes de
l’Optativa de Física i Química de 4t d’ESO i les accions treballades i
prioritzades pels alumnes de 1r d’ESO A i 1r ESO B a les hores de TUTORIA amb les respectives
tutores.
Durant el present curs acadèmic s’han dut a terme moltes activitats a
les diferents àrees curriculars, optatives, tutories, TdS, Projecte de
recerca,TdR i a nivell de centre. Seguint la programació del nostre Pla d’Acció
les activitats realitzades durant el curs actual són:
1r d’ESO
L’optativa: Millora
la teva salut
Treball
interdisciplinari: “Taller de l’oli d’oliva”. Visita al molí d’oli de nova
tecnologia de la Cooperativa i al Centre d’interpretació de l’oli de Vandellòs.
L’hort a l’aula, activitat prèvia al TdS : “La transformació dels aliments en
un entorn sostenible” . Es realitza a Juneda. Els alumnes descobreixen les
característiques de l’arquitectura bioclimàtica, l’hort, l’ús passiu de les
energies, interpreten les dades del comptador climàtic (despesa d’aigua,
electricitat i gas a la granja escola de Juneda), realitzen els tallers
d’apicultura, transformació dels aliments, forn i granja.
Visita a la deixalleria
de l’Hospitalet de l’Infant.
Activitats de tutoria:
a)
Programa de salut ambiental: la gana
(Limònium)
b)
els guardians del medi ambient (Intervida)
Setmana Europea de la
Prevenció de Residus: l’esmorzar sense residus
Treball i visualització d’un film sobre energies
alternatives en 3D.
2n d’ESO
L’optativa de medi
ambient: la gestió dels residus
sòlids urbans municipals.
Optativa: Salut a l’escola 2
Xerrada dels agents rurals del Baix Camp.
TdS “Home i natura un
difícil equilibri”. Aquest treball té lloc al Camp d’aprenentatge de les Valls
d’Àneu. Els alumnes una activitat d’orientació a València d’Àneu, visita i
interpretació de la vida pallaresa representada a la casa Gasia i itinerari pel
Parc Nacional d’Aigües Tortes i estany de Sant Maurici.
Activitats de tutoria
programa salut ambiental: llegim els aliments
3r d’ESO
Optativa de Medi Ambient: La química de la cuina
Activitats de medi
ambient a tutoria: La petjada ecològica.
Activitats de tutoria:
a)
programa salut ambiental: fast food o slow
food?
b) Aigua,
font de vida (Intervida)
4t d’ESO
L’ optativa de Medi Ambient: La
ciència i el medi ambient
L’optativa Salut a l’escola 4
Activitats de tutoria
programa salut ambiental: el meu municipi, saludable? (Limònium).
Projecte de recerca:
a)
Programa ENDESA
Educa a Barcelona
b)
visita al Parc Eòlic del Perelló.
c)
depuradora municipal (Tècnics Consell
Comarcal)
Batxillerat
L’alumnat de 2n de batxillerat de ciències i tecnologia va visitar
el Centre tecnològic Mestral gestionat per ENRESA el dia 13 de desembre
de 2012. Aquesta activitat complementa els continguts de física i tecnologia,
es va realitzar la visita a la planta, un taller sobre gestió de residus
radioactius i una xerrada sobre radioactivitat.
Per altra banda els
alumnes de 1r de batx. Ciències/ Tecnologia/ Ciències Socials i Humanitats) van
visitar el Centre d’Informació sobre l’Energia Nuclear d’Ascó el dia 14
de març.
Cicles
formatius: CFGM i CFGS
Dia internacional del joc:
el divendres 24 de maig els alumnes del cicle mitjà van preparar l’obra de
teatre de la Blancaneus i els set nans, i els alumnes del cicle superior van
elaborar jocs al pati de l’institut amb materials reutilitzats o reciclats.
Setmana europea de
prevenció de residus: amb l’activitat “auto construcció de
joguines i recursos didàctics” amb material reutilitzat i reciclat, l'alumnat
d’ CFGS Educació Infantil participa en el disseny i elaboració de joguines i
altres recursos didàctics destinats a infants de 0 -6 anys.
Jocs Ambientals, el curs 2012 – 2013 s’han
elaborat jocs relacionats amb la cura del medi natural dels animals que podem
trobar en els nostres boscos i platges per a l’alumnat de P-3 a P-5 de les
escoles del municipi , participant-hi 200 alumnes d'educació infantil.
VIIè Conta contes ambiental: Aquest curs el conta
contes ambiental de l'INS Berenguer d'Entença arriba a la setena edició. El van
representar els alumnes de 2n del cicle formatiu de grau superior d'Educació Infantil
de l'INS BdE el dia 12 d’abril de 2013 a la sala d’actes de l’INS pels alumnes
de l’ Escola Mestral i Llar d’Infants Sol i Vent de l’Hospitalet
de l’Infant, Llar d’Infants Petete de Miami Platja i Llar d’Infants Mare de Déu
de la Roca de Mont-roig.. Aquesta activitat es va
tornar a representar el dia 19 d'abril a
l’auditori de Vandellòs pels alumnes de l’Escola Valdelors i la
Llar d’Infants Patufets de Vandellòs. Amb les dues representacions, el conta
contes “Armando
Brutícia" va arribar a 400 nens i nenes de 2 a 5 anys.
L’objectiu del conta contes és
sensibilitzar, conscienciar i desenvolupar una cultura ecològica per aconseguir
que el nostre alumnat es comprometi amb
el medi ambient i que lluiti per un entorn i un món més sostenible
.
ACTIVITATS A NIVELL DE CENTRE
Durant les Jornades culturals es van realitzar diferents tallers. El de medi ambient “Aprèn a conservar aliments” , els
alumnes van aprendre les diferents tècniques de conservar els aliments al món
rural com ara els rovellons, tomàquets, cireres... El Taller de cuina intenta
apropar als alumnes una dieta sana, equilibrada i saludable basada en la dieta
mediterrània. Utilitzant productes naturals propis del nostre municipi i
comarca, els alumnes han preparat diferents àpats salats i dolços. Aquests
plats són de fàcil elaboració i els poden preparar en celebracions familiars
assenyalades.
El darrer dia del 2n trimestre dia tot el centre va participar en una activitat
lúdica saludable. L’objectiu de l’activitat era molt ampli. D’una banda
practicar un hàbit saludable, treballar la mobilitat segura i sostenible,
descobrir el nostre entorn proper, fomentar el treballar i les relacions en
grup, i finalment gaudir d’una jornada lúdica fent salut.
Enguany també cal destacar la col·laboració en el mercat solidari de la Marató de TV3 . Entre tots, vam aportar 840 euros a la causa.
Altres accions a nivell de centre són: ús de contenidors de residus,
l’aplicació del Moodle a nivell de centre, la utilització del
correu electrònic per les convocatòries dels claustres, consells escolars,
reunions de caps de departament, de coordinació de nivell, comunicació entre
els professors i les famílies (faltes d’assistència) i entre els professors i
els alumnes. Enguany s’ha introduït l’autorització general per a realitzar
activitats complementàries (sortides programades que no
impliquen un cost econòmic...) . També es continua fomentant les 5 R’s per tal de conscienciar el nostre alumnat de la
importància d’aprofitar bé el paper, de reutilitzar-lo, reciclar-lo i avançar
en sostenibilitat. Un altre repte és l’estalvi
d’energia per això s’ha reduït l’enllumenat a les zones d’ús comú com ara
passadissos, escales…
Volem agrair a totes les entitats, professors, famílies i alumnes la
participació en el programa d’Escoles Verdes. A l’Ajuntament la subvenció per
poder realitzar les activitats de Salut ambiental al llarg del curs dutes a
terme per l’empresa mediambiental Limònium. En particular a ANAV la
col·laboració amb el Boc’n Roll de l’activitat “l’esmorzar sense residus” dels
alumnes, amb aquesta iniciativa hem aplicat la responsabilitat de les 5R’s. Als
mitjans de comunicació locals, la difusió de les activitats ambientals del
centre. També agrair a tot el professorat del centre la seva
col·laboració en totes les activitats. Als alumnes i a les famílies la
implicació en les activitats que formen part del Pla d’Acció del programa. Us
encoratgem a tots a continuar treballant amb il·lusió i constància per
aconseguir entre tots un centre, un entorn i un món millors, perquè tenint cura
del planeta, en tindrem de tota la humanitat i demostrarem que l’ésser humà no
és el que diu sinó el que fa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada